Czym się różni system ERP od CRM?

Systemy ERP (enterprise resource planning) i systemy CRM (customer relationship management) to dwa typy oprogramowania, najczęściej używane przez firmy do prowadzenia swoich biznesów. Oba służą do zarządzania i optymalizowania procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, jednak każdy z nich zaspokaja zupełnie inne potrzeby organizacji.

ERP i CRM – zarządzanie procesami i klientami

Zarówno CRM jak i ERP pozwalają na rozpowszechnianie informacji w całym przedsiębiorstwie i dążą do usprawnia procesów biznesowych, jednak system ERP skupia się na procesach w całej organizacji, a CRM koncentruje się wyłącznie na relacjach z klientami.

Głównym celem systemu ERP jest zintegrowanie wszystkich procesów biznesowych w przedsiębiorstwie w jednym miejscu – w bazie danych systemu. System zbiera dane, zapisuje je i integruje tak aby mogły być  analizowane w sposób, który pomoże firmie osiągać jej strategiczne cele oraz dostrzec pola, które należy usprawnić. System ERP pomaga organizować, zarządzać i automatyzować procesy zachodzące wewnątrz przedsiębiorstwa.

System CRM również pomaga organizować, zarządzać i automatyzować procesy, jednak zasięg zmian jest o wiele mniejszy. CRM pomaga zarządzać, ujednolicać i usprawniać wyłącznie procesy sprzedaży, marketingu i obsługi klienta.

Zastosowanie systemu CRM i korzyści z tego płynące:

Zastosowanie CRM Korzyści z systemu CRM
Organizowanie i automatyzowanie działań marketingowych Wysoka jakość obsługi klienta
Zarządzanie procesem sprzedaży Efektywność działań sprzedażowych i marketingowych
Automatyzowanie procesu obsługi klienta Pozyskiwanie nowych klientów
Organizowanie komunikacji z klientami Wyższa lojalność klientów
Identyfikacja możliwości biznesowych oraz potencjalnych klientów lub partnerów Wzrost sprzedaży

Zastosowanie systemu ERP i korzyści z tego płynące:

Zastosowanie ERP Korzyści z systemu ERP
Standaryzacja procesów biznesowych Uporządkowanie danych
Zarządzanie łańcuchem dostaw (zakupy, magazyny, sprzedaż, logistyka) Kontrola kosztów
Prowadzenie księgowości i analiz finansowych Przekrojowe analizy ułatwiające strategiczne decyzje
Zarządzanie zasobami ludzkimi i płacami Zwiększenie efektywności organizacyjnej
Poprawa wyników sprzedaży i zwiększenie zysków przedsiębiorstwa

Co wdrożyć – CRM czy ERP?

Małe przedsiębiorstwa mogco wdrożyć ERP czy CRM?ą najpierw zainwestować w rozwiązanie CRM po to, aby przyciągnąć nowych klientów i poprawić relacje z dotychczasowymi – to zwykle pomaga w rozwoju firmy.

W momencie gdy firma zacznie się prężnie rozwijać i osiągnie większą skalę, powstaną różne działy takie jak handlowy, księgowy, logistyki itd., wtedy należy zacząć myśleć nad wdrożeniem bardziej kompleksowego rozwiązania – systemu ERP, który mógłby pomóc zorganizować działania rozproszone w całej firmie.

Niezależnie od tego, który system zostanie wprowadzony w pierwszej kolejności, nadejdzie czas w którym firma będzie potrzebowała zarówno systemu ERP, jak i CRM. Systemy te mogą się uzupełniać poprzez redukcję kosztów i maksymalizację zysków. Jeśli jednak mają działać równocześnie, powinny być zintegrowane w taki sposób aby nie powstały żadne luki informacyjne wewnątrz firmy.

Warto również pamiętać, iż wiele firm oferujących systemy ERP, chcąc poszerzyć zakres sowich usług i wyjść naprzeciw potrzebom klientów, dodatkowo oferuje własne rozwiązania CRM w pełni zintegrowane z ERP.

Sprawdź inne artykuł na Blogu ODL:

Jak zarabiać na e-commerce?zakupy przez internet System ERP w chmurze 

Chmura obliczeniowa

Sprzedaż hurtowa- platforma B2B