Bezpieczeństwo danych w firmie

Dane to jedne z najcenniejszych wartości jakie posiada firma. To one są trybikiem w maszynie, która nakręca działanie całego biznesu. Mogą to być dane klientów, poufne  informacje finansowe, wewnętrzne procedury, szczegółowo opisane projekty, pomysły, koncepcje, nawet patenty, dzięki którym mamy przewagę konkurencyjną.

Żyjąc w XXI wieku mamy do czynienia z cybertechnologią, która niejednokrotnie ułatwia nam codzienne życie, między innymi wymianę naszych danych z resztą cyber świata. Jednak równocześnie niesie za sobą pewne niebezpieczeństwa.

Zastanówmy się przez chwilę co by się stało gdybyśmy z dnia na dzień utracili nasze cenne dane. Co by się stało gdyby przez burzę uszkodziłby się nam dysk i wszystkie zapisane w nim dane byłyby nie do odzyskania? Co gdyby nasz pracownik przez pomyłkę usunął bezpowrotnie cenne pliki? A co by się stało gdyby nasz dysk zaatakował wirus i zniszczył wszystkie dane?

Najczęstsze przyczyny  dlaczego tracimy dane:

  • Uszkodzony sprzęt np. dysk
  • Wirusy szyfrujące czy kasujące dane
  • Błąd ludzki np. przypadkowo skasowane dane
  • Czynniki zewnętrzne – jak pożar czy piorun
  • Uszkodzony system operacyjny

Wszystko to jest bardzo prawdopodobne i zdarza się na co dzień wielu firmom.

Najczęściej okazuje się, że to co tracimy bezpowrotnie, to z reguły bardzo istotny procent, często nawet więcej niż połowa naszych wartościowych informacji. Proces odtworzenia danych zazwyczaj sporo kosztuje. Płacimy za to nie tylko pieniędzmi, ale także cennym czasem. Nigdy nie możemy mieć pewności, że uda nam się odzyskać utracone dane w 100%, a konsekwencje utraty danych mogą być tragiczne w skutkach i mogą w bardzo znaczący sposób wpłynąć na dalszą przyszłość naszego biznesu.

Co pomyślą o nas klienci?

Jak to wpłynie na naszą renomę?

Jak ja odtworzę to co utraciłem?

Czy mogę się przed tym zabezpieczyć?

W tym momencie pada najważniejsze pytanie: Jak sobie radzić z utratą danych?

Najbardziej trafną odpowiedzią jest powszechnie znana teza Hipokratesa: Lepiej zapobiegać niż leczyć. Często jest tak, że profilaktyka jest łatwiejszym i niejednokrotnie tańszym rozwiązaniem, niż usuwanie negatywnych skutków już zaistniałych zdarzeń.

Nic dziwnego, zatem, że w trosce o zabezpieczenie danych uciekamy się do wielu sposobów – mniej lub bardziej profesjonalnych. Jednak najlepszą metodą chroniącą nas przed utratą cennych danych jest wykonywanie kopii zapasowych tzw. BACKUP’ów – oczywiście za pomocą odpowiednich narzędzi.

Backup pozwala na zabezpieczenie naszych danych w zewnętrznej lokalizacji. Dzięki niemu w kłopotliwej sytuacji, jaką jest utrata danych spowodowana np. awarią komputera, kradzieżą sprzętu komputerowego czy też pożarem lub skutkami wyładowań atmosferycznych – można spokojnie odzyskać dane i kontynuować pracę, bez zbędnych stresów i niepotrzebnych kosztów.

Jak robić BACKUP’y aby mieć pewność odzyskania danych?

Ważne, aby za zabezpieczenie danych w firmie odpowiedzialna była osoba, która się na tym zna i świat informatyki oraz nowych technologii nie jest jej obcy. Współpracując z wieloma firmami w  naszej praktyce najczęściej spotykamy 3 możliwe podejścia do robienia kopii zapasowych:

  1. Firmy, które regularnie wykonują backup i jest on wykonywany poprawnie
  2. Firmy, które regularnie wykonują backup, ale jest on wadliwie wykonany
  3. Firmy, które w ogóle nie wykonują backupów

Niestety w przypadkach nr  2. i nr 3. firmy o swoim błędzie dowiadują się , gdy już stracą dane –  i dopiero wtedy przekonują się ile te dane były warte.

Należy podkreślić, że przypadek nr 1. także może być dla nas dotkliwy – mimo iż backup jest wykonywany poprawnie, to jednak może być on przechowywany w niewłaściwy sposób  – taki który pozwoli osobom nieautoryzowanym uzyskać do niego dostęp. Dlatego kopie zapasowe należy szyfrować oraz  dbać, aby wysyłka backupów do odrębnej lokalizacji była przeprowadzona w zabezpieczonym kanale. Niestety zdarzają się przypadki, że dostęp do kopii zapasowych jest słabo chroniony i w przypadku włamania, osoba nieupoważniona może bez problemu skasować nasze backupy. Musimy być pewni, że backup nie dostanie się w niepowołane ręce.

Dlatego też najlepiej jest zwrócić się do profesjonalnej firmy, która dysponuje odpowiednimi narzędziami i ma doświadczenie w chronieniu informacji swoich klientów.

Gdybyś potrzebował pomocy w upewnieniu się, że Twoje BACKUP’y są wykonywane w należyty sposób, czy też chciał się uchronić przed możliwością utraty danych z Systemu ERP ODL, nasza firma służy pomocą.

Oferujemy narzędzie do przeprowadzania BACKUP’ów baz danych z Systemu ERP ODL, które zagwarantuje Twojej firmie bezpieczeństwo danych.

ODL SAFETY PACK

W skład ODL Safety Pack wchodzi:

  • audyt bezpieczeństwa w firmie
  • wdrożenie narzędzia
  • szkolenie z obsługi
  • instrukcja obsługi dla administratora

ODL Safety Pack

Kup ODL Safety Pack za: 2 000 zł 

Z doświadczenia naszych klientów wynika, że lepszym rozwiązaniem jest poniesienie niewielkiego jednorazowego kosztu niż doświadczanie w przyszłości negatywnych skutków wcześniejszych zaniedbań.

Skontaktuj się z nami:

Podane ceny są cenami netto (+VAT 23%)

Najnowsze wpisy na blogu

Dodaj komentarz