System POS – wybór najlepszego rozwiązania. Systemy POS a ERP
W jakim środowisku i branży system POS ma spełniać swoje podstawowe funkcje?
- W gastronomii sprawdzają się terminale POS z ekranem dotykowym i oprogramowanie z prostym obrazkowym interfejsem, czasem uzupełnione przez rozwiązania mobilne na smartfony.
- W detalicznych sklepach spożywczych lub drogeryjnych funkcjonują zwykle boksy kasowe z możliwościami ograniczonymi do funkcji typowo kasjerskich.
- W sklepach odzieżowych, obuwniczych czy jubilerskich, gdzie typów aktywności z zakresu obsługi klienta jest więcej, popularne są komputery z klawiaturą i zwykłe lub dotykowe monitory oraz czytniki kodów kreskowych.
- Oprogramowanie dla salonu modowego powinno umożliwiać sprawną sprzedaż, ale także dostęp do czynności związanych z programem lojalnościowym, obsługą reklamacji czy przyjęciem towaru.
Czy system POS przeznaczony jest dla jednego czy więcej punktów sprzedaży?
Rozwiązania dla pojedynczych sklepów to najczęściej zestawy zawierające wszystkie niezbędne urządzenia i proste oprogramowanie pozwalające prowadzić sprzedaż na paragon i fakturę VAT oraz generować raporty kasowe . W przypadku firm działających jako centrala i sieć punktów sprzedaży, oprócz wygody pracy w sklepie równie ważne jest centralne zarządzanie polityką handlową sieci oraz kontrola obrotu towarowego. Dla takiego przedsiębiorstwa inwestycja w odpowiednie oprogramowanie jest ważniejsza niż wybór tej czy innej marki komputerów lub terminali POS.
Jedną z kluczowych decyzji jest dobór systemu pod kątem modelu funkcjonowania bazy danych. Są w tym zakresie dwie możliwości. Model jednej centralnej bazy danych do której sklepy mają dostęp w czasie rzeczywistym (tryb online) lub model rozproszony, czyli każdy sklep ma własną bazę danych replikującą się z bazą centrali w określonych interwałach czasowych (tryb offline).
System POS a sklep internetowy
Jeśli biznes ma się rozwijać, to sprzedawanie przez Internet jest po prostu koniecznością. Dobry system POS powinien dać możliwość zintegrowania się z praktycznie każdą platformą www. Z perspektywy systemu sklep internetowy staje się po prostu kolejnym punktem sprzedaży dodanym do sieci. W skrócie ujmując integracja polega na zautomatyzowaniu procesu obsługi zamówień składanych w sklepie www. Wymaga to pracy programistów po stronie dostawcy www lub systemu POS. Nie musi być wykonana na samym początku drogi rozwoju e-commerce, ale wraz ze zwiększeniem liczby zamówień z Internetu pozwoli zaoszczędzić dużo czasu i uniknąć pomyłek. Pozwoli też na utrzymanie tych samych, spójnych doświadczeń klienta, które oferują sklepy stacjonarne. Na przykład kupię w internecie, ale zwrócę w salonie sprzedaży.
Czy POS ma być integralną częścią ERP czy może się zintegrować z innym systemem ERP?
Obie opcje są możliwe do zrealizowania. Wybór zależy od tego, jaka jest obecna sytuacja firmy, która poszukuje rozwiązania POS. Jeśli jest to przedsiębiorstwo dojrzałe, które ma obecnie dobrze dopasowany system ERP, realizujący w sposób satysfakcjonujący procesy zakupowe, magazynowe, produkcyjne, księgowe i kadrowo – płacowe itd., może wybrać system POS i zintegrować go ze swoim ERP. Inwestycja finansowa i organizacyjna będzie mniejsza niż w opcji wymiany całości. Firmy, które mają rozwiązania typu ERP, ale przestarzałe lub niedobrane pod kątem istotnych potrzeb swojej konkretnej branży mogą zyskać więcej korzyści na wymianie całego systemu. Systemy ERP od ODL mając charakter modułowy oraz dużą łatwość integracji oferuje obie możliwości. Nasze doświadczenia wdrożeniowe wskazują, że w obu tych wariantach udaje się osiągnąć zamierzone cele.
Zintegruj oprogramowanie POS z systemem ERP od ODL - Skontaktuj się!