Skip to main content
System ERP dla biznesu - Oprogramowanie Dla Firm

Branża retail - co obecnie jest najważniejszym trendem na rynku i dlaczego?

Trendy na rynku retail wynikają bezpośrednio z tego w jakim środowisku współczesny konsument kształtuje swoje oczekiwania.

Branża retail - digitalizacja i mobilność trendem przyszłości

Według badań przedstawionych w raporcie Global Digital 2022 * ostatniego roku na świecie przybyło 192 miliony nowych internautów! Dane z tego raportu (stan na styczeń 2022) wskazują, że 87% polskiej populacji korzysta z Internetu. W tej grupie 38,3 % korzysta online z usług finansowych, a 58,4% polskich internautów deklaruje, ze dokonuje minimum raz w tygodniu zakupu w Internecie. 31,4% dokonuje tego zakupu za pomocą smartfonu. Aż 42,5% deklaruje obawy w kwestii wykorzystania ich danych osobowych. Spędzamy średnio 6 godzin i 39 minut dziennie korzystając z Internetu. W grupie wiekowej pokoleń Y i Z każdy internauta ma kilka urządzeń, których codziennie używa. Polskie statystki są tylko nieznacznie niższe niż średnie europejskie. Przytoczone statystyki są bardzo pozytywne dla branży retail, w tym e-commerce.

Współczesny rynek konsumencki funkcjonuje w świecie technologii mobilnych i cyfrowych,  czerpie swoją wiedzę i inspiracje z Internetu oraz  mediów społecznościowych. Zmienia wraz z tym swoje zwyczaje zakupowe, a w konsekwencji oczekiwania wobec branży retail. Możliwość dokonania zakupu w sklepie tradycyjnym oraz internetowym tej samej sieci w tych samych cenach  nie jest obecnie czymś wyjątkowym. Konieczne stało się zapewnienie, aby doświadczenia konsumenta w interakcji z konkretnym detalistą były spójne i  nieskomplikowane.  Wybrać produkt, dokonać zapłaty, zwrócić produkt, czy złożyć reklamację musi być tak samo prosto i przyjemnie niezależnie od tego  czy ma to miejsce w galerii handlowej, salonie w miejskim pasażu czy w sklepie internetowym.

Strategia omnichannel w e-commerce

Trendy w branży retail

Odpowiedzią na ten trend w branży retail jest inwestycja w model działania i system informatyczny pozwalające realizować strategię Omnichannel. Wiele kanałów dostępu, ale nie równoległych, tylko zintegrowanych. Klienta nie interesują problemy organizacyjne i administracyjne, które z tego mogą wynikać, te sprawy mają pozostać w tle, niewidzialne. Przez ostatnie lata często stosowane były określenia off-line dla sprzedaży w tradycyjnym sklepie, a on-line dla sklepów internetowych. Z perspektywy dostawcy systemu ERP dla sieci sprzedaży detalicznej obserwujemy trend, w którym coraz więcej firm decyduje się być non-stop on-line. Centralna baza danych, czyli jedno centrum dowodzenia dla całej sieci sprzedaży pozwala aby klient, jego transakcje, status jego reklamacji czy punkty  programu lojalnościowego były dostępne zarówno w sklepie, jak i na www, i to  na jeden klik myszy lub palca.

Personalizacja przyszłością branży retail

Trendy w branży retail 2022/2023

Transformacja cyfrowa konsumentów stanowi duże wyzwanie, ale otwiera też nowe możliwości. Wyzwanie wiąże się z szumem informacyjnym, którego doświadczamy korzystając z Internetu i mediów społecznościowych. Możliwości tworzymy ponieważ serfując i kupując w Internecie pozostawiamy po sobie wiele śladów pozwalających określać nasze preferencje, często powiązane z danymi osobowymi.  Personalizacja polega na tym, że idąc tropem użytkownika stworzymy dla niego komunikat marketingowy z treścią, która jest tematycznie powiązana z problemem, dla  którego szuka rozwiązania. Jest wtedy znacznie bardziej skłonny do podjęcia decyzji zakupowej. Warto zatem rozważyć inwestycję w programy do analityki ruchu na stronie www oraz analityki behawioralnej, pozwalające ustalić konkretnego użytkownika, nawet z imienia i nazwiska, który przeszukuje Twoją witrynę. Personalizacja w branży retail przybiera obecnie nowe oblicza wychodząc poza sferę komunikacji marketingowej. Jedną z ciekawszych innowacji  jest możliwość wykonania skanu 3D stóp i dodania go do swojego konta w sklepie internetowym, który wtedy pomoże trafniej dobierać obuwie.  Korzyści dla obu stron. Klient zmniejszy liczbę rozczarowań, a detalista liczbę zwrotów.

Pozytywny odbiór sklepu = większa sprzedaż

Trendy w branży retail 2023

Dynamiczny rozwój branży retail w dziedzinie e-commerce powoduje, że tradycyjny sklep aby wyróżnić się w oczach współczesnego konsumenta musi zaoferować coś więcej niż tylko zeskanowanie przyniesionego do kasy produktu i przyjęcie zapłaty.  Zapewnienie przyjemnego doświadczenia, które ma szanse stworzyć relację klienta z marką detalisty to obecnie jedno z ważniejszych wyzwań.  Dotyczy to szczególnie branży mody i urody,  w której e-commerce ma znaczące, stale rosnące udziały. Kreowanie pozytywnych doświadczeń może odbywać się na różne sposoby. Pomysły bywają radykalne jak w przypadku sklepów Abercrombie & Fitch, popularnej w Stanach Zjednoczonych marki odzieżowej.  Jest tam całkiem inaczej niż w standardzie branży. Na wystawach nie ma produktów, w środku gra głośna muzyka, a wnętrza są słabo oświetlone.  Salony upodobniły się do klubów i to między innymi sprawia, że sklepy cieszą się bardzo pozytywnym odbiorem wśród klientów.

Poziom obsługi klienta jako źródło przewagi konkurencyjnej

Trendy retail 2023

Z naszych kontaktów z branżą mody w Polsce wynika, że na początek dobrze jest pomyśleć jak podnieść jakość obsługi klienta na kolejny poziom. Wiele zależy od pracowników obsługi, to oni powinni być głównym nośnikiem pozytywnych doświadczeń. Dobrze jest zatem wyposażyć ich w odpowiednie narzędzia, którymi się mogą posłużyć. W duchu podążania za tym trendem jako dostawca ERP dla sieci detalicznych przygotowaliśmy zintegrowaną z głównym systemem aplikację mobilną, która zainstalowana na smartfonie lub tablecie pomaga pracownikom asystować klientowi w zakupach. Udostępnia niezbędne informacje i główne funkcje związane z obsługą klienta w dowolnym miejscu w salonie. Sprzedawca staje się mobilny, czyli taki jak jest jego klient. Dotrzymuje mu kroku. Chcesz wiedzieć więcej o naszym produkcie? Odwiedź stronę https://odl.com.pl/kontakt/ i skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy opowiedzą Ci o aplikacji zintegrowanej z systemem ERP! 

Phygital, czyli połączenie dwóch światów handlu

Trendy retail

Omawiając trendy branży retail nie możemy przeoczyć phygitalu. Słowo to powstało z połączenia dwóch wyrażeń: „physical” i „digital”, a więc oznacza kombinację doświadczeń fizycznych oraz cyfrowych w obrębie handlu. Trend ten jest odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie zakupami stacjonarnymi wśród klientów sklepów internetowych oraz na ich potrzeby połączenia tych dwóch opcji. Coraz większe grono klientów decyduje się skorzystać z możliwości wyszukania danego towaru lub usługi na stronie internetowej lub w aplikacji sklepu, by następnie udać się do sklepu stacjonarnego i tam dokonać ostatecznego zakupu. Co ciekawe, trend ten nie dotyczy jedynie branży odzieżowej czy artykułów AGD i RTV, lecz także takich gałęzi handlu, jak branża spożywcza. Ta zależność pomiędzy realnymi zakupami a internetem sprawia, że czołowe sieci handlowe planują zwiększenie liczby swoich placówek, równocześnie poszerzając ofertę dotyczącą aplikacji multimedialnych, czy folderów reklamowych dostępnych online.

Rosnąca świadomość klientów cyfrowych

Trendy w branży retail 2022/2023

Ciągły rozwój branży retail wymaga również nieustannego monitorowania, jaki rodzaj klientów korzysta z konkretnych sklepów. Okazuje się, że coraz większą grupę świadomych klientów cyfrowych stanowią osoby z pokolenia X oraz Z. Są to konsumenci, którzy bardzo wcześnie zaczęli korzystać z technologii, dzięki czemu są przyzwyczajeni do tego typu usług oraz sposobu dokonywania zakupów. W rezultacie osoby takie w pełni swobodnie korzystają zarówno z e-commerce, jak i nowoczesnych i szybkich opcji finansowania swoich zakupów online, takich jak chociażby opcja „kup teraz i zapłać później".

Co ciekawe, w Polsce wraz ze wzrostem zainteresowania podobnymi opcjami zapłaty za towary przybywa również zdecydowanie starszych klientów świadomych możliwości, jakie dają transakcje online. Nie jest to jednak jedyny aspekt świadomości konsumenckiej. Spory procent klientów z każdej grupy wiekowej zaczyna preferować zakupy w sklepach, które wyznają podobne wartości, np. w kwestii zmian klimatycznych lub inkluzywności. Działając w branży retail, warto o tym pamiętać, a może nawet rozważyć zaangażowanie firmy w akcje społeczne.

Czym jest branża retail?

Pod tą obco brzmiącą nazwą kryje się nic innego jak handel detaliczny, czyli sprzedaż różnorodnych towarów i usług klientom końcowym. W skład tego pojęcia wchodzą również usługi, które mają za zadanie umożliwienie tym klientom dokonanie bezpiecznych i wygodnych zakupów. Jest to niezwykle ważna branża gospodarki, której wyniki bezpośrednio odwzorowują optymizm konsumencki oraz poziom zamożności danego społeczeństwa. Główną cechą branży retail jest elastyczność w reagowaniu na szybko zmieniające się potrzeby konsumentów, wynikające z wchodzenia na rynek nowych pokoleń oraz zjawisk nietypowych jak pandemia COVID 19. Ta dynamika, wspierana przez rozwój technologii sprawia, że handel stopniowo przenosi się ze sklepów stacjonarnych wprost do ich internetowych odpowiedników. Konieczność utrzymania się w bardzo konkurencyjnych warunkach i dynamicznym otoczeniu wymusza na firmach stosowanie innowacyjnych pomysłów, by nie przeoczyć szansy odpowiedzenia na aktualnie panujące trendy.

* Raport cykliczny przygotowywany przez We Are Social i Hootsuite